atunci cand „NU” conteaza


– tu cu cine ai votat?

– cu X.

– aoleu, cu prostanacul??

cred ca starea actuala de tremurici din Romania exista din cauza atributelor. pentru ca avem un background comunist in care dezbaterea era o tehnica tabu si in care am invatat la scoala ce popor drept si curajos suntem, in momentul de fata suntem incapabili de analiza obiectiva. totul ni se cuvine pt ca i-am batut pe otomani desi eram mai putini – ma rog am otravit usor fantanile. pe romanii lui Traian i-am pacalit. la fel si pe nemti cand ne-am dat cu rusii. apoi am rabdat 20 de ani pt ca ne-a zis cineva ca suntem o generatie de sacrificiu si ca atat dureaza tranzitia. dar gata! prea am patimit destul. acu trebuie sa ni se dea! asa nu se mai poate! pai cat sa strangem cureaua in timp ce stam la coada la Iphone 4? ca murim de foame.

cred ca acum pe oricine ai sustine in Romania, ii gasesti un adversar vehement. probabil, asa cum zice si „discutia” cu care am deschis postul asta, desi pozam in intangibili, suntem produsul unor media care pozeaza in obiectivitate. „prostanac, betiv, hot, mitocan, chiulangiu, descreierat, motan, baiat de casa, baiat destept, vuvuzela, trompeta, turnator etc” sunt pamfletarisme pe care le citim/auzim zilnic din presa. sunt „atribute” care usor-usor ajung sa inlocuiasca numele celui caracterizat. problema e atunci cand, in loc sa ne revolte asocierile, auzim aceleasi cuvinte din gura presedintelui, a contracandidatului, a profesorului, a elevului, a colegului de birou, a noastra. un fel de inlocuire a lui „n-ai inteles” cu „bă, da’ ești idiot?” la nivel national.

pe de o parte ne manifestam o dezaprobare d-asta rebela prin „io nu m-am mai uitat la televizor de… / io nici nu mai am televizor”. pe de alta parte, (zic eu) asa suntem noi, alegem mereu varianta cea mai usoara. noi* (–* astept reclamatii pentru generalizare) nu ne scriem indignarea pe adresa redactiei ci schimbam canalul / aruncam televizorul. noi nu facem lobby – noua daca nu ne dai, votam cu alalalt; sau nu venim la vot, c-asa-i romanul, n-are cu cine. mai era si aia cu „io plec din tara” dar sper ca o fac subiect separat.

incep sa cred (desi abia incepuse sa se demodeze) ca sansa Romaniei e „political correctness-ul”, ba chiar unul cu aplicare largita, la nivel de limbaj cotidian si nu doar institutional. sa dam greutate cuvintelor, iar atunci cand ele devin violente sa poata fi sanctionabile. sa ne auzim vorbele ca sa putem actiona in consecinta. altfel, amalgamul de confuzii debate-cearta-calomnie va ajunge un singur concept pentru copiii silitori care iau cam 3 din 10 Bac-ul dar care sunt inca prea puri pentru politica. nu sunt de acord cu educatia prin nuia, cred ca unii isi iau arma tocmai pt ca au stat la capatul subtire al nuielei. cred insa ca daca acordam din timpul nostru pretios cateva secunde de explicatie de FIECARE data cand (dau un exemplu la intamplare) in loc de „tineri/studenti” auzim „golani”, e posibil ca acest timp sa fie, decat daca „golanii” s-ar frustra, ar pune mana pe arme si-atunci timpul n-ar mai fi.

si ca sa ajung si la subiect intr-un final, eu cred ca la fel de mult cum conteaza CE faci, asa e si cu CE NU faci. e vorba de o alegere, de o punere in balanta a ceea ce e important pt tine, atata timp cat „tine” nu este doar centru universului ci parte din el. si daca psihologii de renume mondial zic ca sunt doua tipuri perfect concurente de educare, prin recompensa si prin pedeapsa, eu prefer o societate obeza si murdara de ciocolata pe degete decat una frustrata cu arma la purtator.

  1. ţi-era dor, ă.

  2. La nemți e foarte neobișnuit dialogul de la început. Cînd l-am întrebat pe domnu’ Inginer (pe nimeni altcineva!) cu cine votează, mi-a spus ceva gen că e secret și că nu înțeleg democrația. Heh.

  3. îhî, mi-era:)

    @nic, e tare dragut ce ti s-a intamplat. as vrea ca patania ta sa devina spot de campanie pre-electorala in romania:))

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

